[NL] Het Renovatieproject van de Europa Terminal van PSA Antwerpen: Het Verhogen van de Capaciteit en Duurzaamheid in de Logistieke Sector.

Dag en welkom op mijn blog. Vandaag wil ik graag praten over de renovatie van de PSA Antwerp Europa Terminal en de innovaties die plaatsvinden in de logistieke sector. Als student-blogger die gepassioneerd is door logistiek, vind ik deze onderwerpen bijzonder interessant. In deze post zal ik een overzicht geven van het renovatieproject, de belangrijkste feiten en innovaties, en wat het betekent voor de toekomst van de haven. 

Ik wil graag beginnen met te verwijzen naar mijn eerdere post op LinkedIn, waarin ik sprak over mijn passie voor logistiek en de innovaties in Zeebrugge en Antwerpen. Ik besprak het gebruik van technologieën zoals Robotic Process Automation, Artificial Intelligence en Internet of Things om de supply chain processen te optimaliseren en goederen efficiënter te leveren. Ook benadrukte ik het belang van aanpassingsvermogen en innovatie in de logistieke sector en gaf het voorbeeld van het renovatieproject van de PSA Antwerp Europa Terminal, dat tot doel heeft de efficiëntie te verhogen en de uitstoot tegen 2030 te verminderen. (Afbeelding hieronder van de Europa Terminal in Antwerpen, België vóór de renovaties)


PSA Belgium - Europa Terminal - © PSA

Belangrijkste feiten over de renovatie:

  • De Port of Antwerp-Bruges en PSA Antwerp zijn officieel begonnen met de renovatie van de kade en terminal van de Europa Terminal op 7 oktober 2022.
  • De renovatiewerken zullen ongeveer negen jaar duren en worden uitgevoerd in drie fases om de terminal operationeel te houden.
  • Het project heeft tot doel de capaciteit van de terminal met 40% te vergroten en de uitstoot tegen 2030 met 50% te verminderen en tegen 2050 netto-nul-uitstoot voor al zijn terminals te bereiken.
  • De totale kosten van de renovatie worden geschat op ongeveer 835 miljoen euro.
  • 500 miljoen euro door PSA en 335 miljoen euro door de Port of Antwerp-Bruges.
  • De renovatie van de Europa Terminal zal de Port of Antwerp-Bruges helpen om haar concurrentiepositie te versterken en stappen te zetten naar de bouw van een duurzame haven.
  • De diepte van de schepen die kunnen aanmeren aan de 1200 meter lange kade zal worden verhoogd van 13,5 meter tot 16 meter.
  • De renovatie zal ook bijdragen aan de overgang naar een koolstofneutrale haven door de CO2-uitstoot per container met 50% te verminderen en het aandeel van hernieuwbare energie te vergroten.
  • De nieuwe oriëntatie van de kade zal voldoende afstand garanderen tussen passerende schepen en de terminal en het nabijgelegen natuurgebied Galgenschoor beschermen. De werken omvatten ook de bouw van een onderwaterdam om het natuurgebied te beschermen en verzakking te voorkomen.
  • De werken zijn toegewezen aan een Temporary Company van vier aannemers, namelijk Artes-Roegiers, Artes-Depret, Herbosch-Kiere en Boskalis, allen met uitgebreide ervaring in grootschalige waterbouwprojecten.
  • Het project zal PSA Antwerp in staat stellen om de capaciteit met meer dan 700K TEU per jaar te vergroten en de CO2-voetafdruk met meer dan 50% te verminderen, terwijl de veiligheid en service niveaus worden verbeterd.
  • De renovatie van de Europa Terminal is een strategisch project voor de toekomst van de haven dat technische complexiteit en operationele expertise vereist.

Belangrijkste innovaties:

  • PSA Antwerp ondertekende een overeenkomst met Stadsbader/DSG om de civiele en elektrische infrastructuur te upgraden voor de eerste fase van de werken aan de Europa Terminal.
  • De werken omvatten het voorbereiden van de werf voor nieuwe automatische stapelkranen, kadekranen en nieuwe vrachtwagenstromen.
  • De civiele en elektrische werken van Stadsbader/DSG zullen de werf voorbereiden op end-load ASC's, die alle werfactiviteiten en vrachtwagenbehandeling zullen uitvoeren.
  • Met de introductie van end-load ASC's kunnen containers tot zes hoog worden gestapeld, in plaats van slechts drie hoog.
  • De eerste ASC's zijn klaar voor testen in februari 2024.

Oud vs. Nieuw

Oud:

  • Kade: 1180 meter lang
  • Diepte: 13,5 meter
  • Scheepscapaciteit: 11.000 TEU's
  • Jaarlijkse Terminal Capaciteit: +- 1.800.000 TEU's

Nieuw:

  • Kade: 1200 meter lang
  • Diepte: 16,5 meter
  • Scheepscapaciteit: 25.000 TEU's
  • Jaarlijkse Terminal Capaciteit: +40% (+- 720.000 TEU's)

Conclusie

In het kort: de renovatie van de PSA Antwerp Europa Terminal is een strategisch project voor de toekomst van de haven, met als doel technische complexiteit en operationele expertise te vereisen. Met de introductie van nieuwe technologieën en apparatuur zal de terminal in staat zijn om grotere schepen te behandelen en de CO2-uitstoot aanzienlijk te verminderen. Het is belangrijk om in de logistieke sector adaptief en innovatief te blijven om aan de veranderende eisen van de markt te voldoen.

Comments

Popular posts from this blog

[ENG] PSA Antwerp's Europa Terminal Renovation Project: Increasing Capacity and Sustainability in the Logistics Industry

[ENG] Introducing The European Logistics Hub: A Focus on Road, Rail, and Sea in the EU and UK

[NL] Introductie van The European Logistics Hub: Een focus op weg-, spoor- en zeetransport in de EU en het VK